Cijfers en slim ondernemen in raamdecoratie

Hoe is het ondernemersklimaat in raamdecoratie land

De economie trekt aan. Kookt bijna over en er is een schrijnend personeelstekort.  Geldt dit ook voor de raamdecoratie branche. Wat zijn anno 2018 de knelpunten en waar gaat het voorspoedig.?

Doordat de bouw weer floreert en er weer meer huizen worden verkocht is ook de vraag naar raamdecoraties gestegen. Komt deze omzetstijging ten goede aan het Nederlandse MKB of gaat deze voor het grootste deel naar multinationals?

Cijfers

Bij Inretail houden ze de cijfers goed bij en dat is dan ook de beste graadmeter als het om wonen gaat. Elke maand worden de laatste cijfers gepubliceerd en wordt je bijgepraat over de ontwikkelingen.  Voor leden staan uitgebreide cijfers ter beschikking.

Hier zie je de totale marktomvang in raambekleding. Je ziet een toename tot ca 15% van de totale omzet in raambekleding die naar de online winkels gaat. Dat betekent dat de fysieke winkel nog altijd een groot aandeel heeft en dat de consument deze belangrijk vindt.  Toch gaan we vandaag wat dieper in op de online wereld.  Over de vraag wie nu het meest profiteert, dan zijn dat toch wel de multinationals die nog niet zo heel lang geleden Nederlandstalige webshops hebben geïntroduceerd en zich voordoend als Nederlands bedrijf met een enorm marketing budget zich snel naar de top hebben gewerkt. Je denkt als klant dat je bij een Nederlandse webwinkel koopt, maar in werkelijkheid gaat het bijvoorbeeld om een Chinese onderneming.  Deze ontwikkeling is eigenlijk niet gewenst, daar hier nagenoeg niet tegen te concurreren valt.

Slim ondernemen

Toch zijn er ook Nederlandse bedrijven die de concurrentie met dit soort bedrijven aangaan en dat lukt ze aardig.  Een goed voorbeeld is het raamdecoratie merk Hewo®

. Met hun webshop in raamdecoratie weten ze met innovatieve producten hun mannetje te staan.  Denk hierbij aan duo rolgordijnen, vouwgordijnen of een bijzondere raamdivider. Producten die ver voorbij gaan aan het gewone, de bulk zoals je deze bij de multinationals ziet.

Personeelstekort

Net als bij elk ander productie bedrijf geldt ook hier dat er een tekort aan vakmensen is. Er zijn nagenoeg geen opleidingen beschikbaar. Het vak moet bij het bedrijf zelf worden geleerd.